Nordic Walking

 Wat is Nordic Walking? Nordic Walking is een ideale outdoorsport, het is relatief snel te leren en overal uitvoerbaar. Door het gebruik van 'poles' ofwel 'stokken', doet het bovenlichaam, anders dan bij normaal wandelen volop mee, wat zorgt voor meer spiergebruik en ontlasting van gewrichten.
Nordic Walking is uitermate geschikt om factoren als bewegelijkheid, kracht, coördinatie en uithoudingsvermogen te behouden en te verbeteren en overgewicht te bestrijden.

Voor wie?De sport is geschikt voor jong en oud, voor mensen met een goede en minder goede conditie. De hype is over, de laatste jaren zien wij vooral mensen die om diverse gezondheidsredenen de sport willen beoefenen. Bjvoorbeeld om af te vallen of bij gewrichtsklachten als artrose of spierklachten als schouderpijn. Nordic walken kan ook een uitkomst bieden voor mensen met neurologische klachten als MS, psychosomatische klachten, depressieve klachten, hertel na kanker,  na verwijdering okselklieren of bij COPD.

Verantwoord trainen . Nordic Walking is een bewegingsconcept waarbij het gaat om samen of alleen gezond bezig te zijn. Het is een effectieve en veilige vorm van lichaamsbeweging. Om optimaal te profiteren van deze stimulerende activiteit is het belangrijk de techniek op een juiste wijze aan te leren. Het gaat daarbij om de koppeling tussen de juiste instructie, het doen en het ontwikkelen van 'het gevoel'. Door de opbouw en de herhalingen worden de bewegingen als het ware geautomatiseerd.

3 niveaus. Het gezondheidsniveau kan door iedereen met een lichamelijke beperking worden beoefend. Het stelt hen in staat om op een laag niveau van inspanning op een prettige manier aan hun conditie en gezondheid te werken. Vergeleken met gewoon lopen worden de wervelkolom, heupen, knieën en enkels ontlast en de nek-/schoudergordel soepeler. Nordic Walking op fitnessniveau is een training voor het totale lichaam. Bij een juist uitgevoerde techniek wordt 90 % van de spieren gebruikt. De meest geactiveerde spiergroepen zijn de arm-, schouder-, borst- en rugspieren, maar ook de nek- en buikspieren doen mee. Het sportniveau is geschikt voor goedgetrainde sporters die een nieuwe uitdaging zoeken.

De lessen. U kunt kennismaken met Nordic Walking via een clinic of kennismakingsles. Als het wat voor u is kunt u door met de basiscursus. De groepen zijn klein (6-10 personen) waardoor er voldoende persoonlijke aandacht is. Na de basiscursus krijgen mensen informatie over doorloopgroepen in de omgeving van Deventer.

De kosten. De kosten van de kennismakingsles zijn € 15,00 inclusief poles en een kopje koffie of thee. Meestal start een week na de kennismakingsles een beginnerscursus van 5 lessen van 1,5 uur. Hierbij wordt de techniek verder uitgediept. De kosten zijn € 90. Nordic walking is een relatief goedkope sport. Heeft iemand de cursus gevolgd en poles en goede wandelschoenen dan lekker er op uit!

De kennismakingsles kan ook de eerste les van de basiscursus zijn.